Kernsymptomen van ADHD: aandachtstekortstoornis

Een van de kernsymptomen van ADHD is de aandachtstekortstoornis. Vooral bij volwassenen met ADHD is het meestal dit symptoom dat het meest dominant is en vaak een grote uitdaging vormt. Zo kan het leiden tot concentratieproblemen met studeren of werken.

Aandachtstekort: Checklist

Primaire problemen in verband met een aandachtstekortstoornis zijn:

Onoplettendheid & gemakkelijk afgeleid:
  • Mensen met ADHD vinden het moeilijk om zich voor langere tijd te concentreren
  • Ze vinden het lastig om een bepaalde tijd met één ding bezig te zijn
  • Uitstelgedrag
  • Prikkels vanuit de omgeving leiden snel af
  • Storende gedachten leiden snel af

Aandachtstekortstoornissen: symptomen in het dagelijks leven

In het dagelijks leven kan een aandachtstekortstoornis op veel manieren tot uiting komen:

  • Vaak onzorgvuldige fouten (zoals bij het invullen van formulieren)
  • Minder concentratievermogen op het werk
  • Vermijden van activiteiten die doorzettingsvermogen vereisen
  • Kwijt raken of verliezen van alledaagse voorwerpen, altijd op zoek naar iets (zoals sleutels)
  • Overgevoelig voor lawaai, makkelijk afgeleid
  • Frequent dagdromen waardoor de persoon met ADHD wordt afgeleid van het uitvoeren van een taak
  • Moeite met alert blijven in het verkeer
  • Communicatieproblemen in relaties (niet kunnen luisteren)

De gevolgen van een dergelijk aandachtstekort kunnen soms ernstig zijn of als zeer stressvol worden ervaren:

  • Grote kans op ongevallen of verwondingen
  • Onnodig tijdverlies, innerlijke stress (zoals bij het zoeken naar verkeerd opgeborgen voorwerpen)
  • Problemen tijdens de studie of in banen, niet betrouwbaar zijn in het uitvoeren van taken

Hulp bij aandachtstekortstoornissen

Als een aandachtstekortstoornis als zeer stressvol wordt ervaren, kan het nuttig zijn om op zoek te gaan naar de juiste ADHD-behandeling. Breng eerst een bezoek aan je huisarts of een psychiater bij jou in de buurt.

Daarnaast zijn er eenvoudige maatregelen die je in het dagelijks leven kunt invoeren om je te helpen beter om te gaan met je aandachtstekortstoornis.

Aandachtstekortstoornis: herkennen van je sterke punten

Verrassend: aandachtstekortstoornissen kunnen ook een positieve kant hebben. Veel mensen met een aandachtstekortstoornis hebben veel sterke punten waar ze zich ook bewust van moeten zijn. Zoals:

  • Vermogen tot multitasken
  • Verbeelding, creativiteit
  • Geestelijke flexibiliteit (snel heroverwegen)

Download hier diverse brochures over ADHD en brede maatschappelijke thema's

Jana K. (28 jaar oud) Als ik bezig ben met een taak, komen er steeds weer storende of afleidende gedachten in mijn hoofd die niets met die taak te maken hebben.
Paul R. (35 jaar) Het gebeurt wel eens dat ik een glas uit mijn hand laat vallen – gewoon omdat ik vergeet het vast te houden.
Achim W. (45 jaar) Ik ben vaak gestruikeld en heb zelfs een keer iets gescheurd, omdat ik gewoon geen aandacht besteedde aan mijn omgeving.
Christina L. (26 jaar) Mijn hoofd is een zeef. Als ik niet alles opschrijf wat ik van plan ben of moet doen, dan vergeet ik het gewoon. Mijn hele keuken is bedekt met post-it notities.